You are here

Morgentræning i talentklasserne

Her kan du læse om morgentræningen for eleverne i talentklasserne på Himmelev Skole.

Morgentræning

I talentklasserne har eleverne morgentræning (2 lektioner) 2 gange om ugen, tirsdag og torsdag fra kl. 8.00 - 9.30.

Morgentræningen er delt op i henholdsvis:

  • en fodboldlinje
  • en håndboldlinje
  • en linje med fysisk træning i din egen sport
  • Morgentræningen varetages af klubtrænere fra FC Roskilde og Roskilde Håndbold samt fysioterapeut fra Fysiocenter Roskilde.

Fokus i morgentræningen

Morgentræningen fokuserer på en langsigtet talentudvikling. Det vil sige, det er teknisk udvikling og ikke taktisk træning. Som elev kan I komme fra forskellige klubber, men når der er morgentræning træner i som talentklasse.

Der kan være væsentlige forskelle i der trænes blandt eleverne, både i mængde af aldersrelateret træning (ATK) og træningen indenfor idrætsgrenene, da morgentræningen foregår efter samråd med de enkelte specialforbund og følger det Aldersrelaterede Trænings Koncept (ATK) i de idrætsgrene, der oprettes i klassen. 

De elever, der ikke skal træne i deres idræt, vil deltage i den basale fysiske træning. Den træning vil tage udgangspunkt i den enkeltes idræt. Det er eliteidrætskonsulenten, der afgør om eleven skal træne idrætsspecifik eller være på basislinje.

Læs om morgentræning

  • Fodboldlinjen og håndboldlinjen

    For håndboldlinjen er samarbejdsklubben Roskilde Håndbold. Cheftræner, Anders Knudsen, er morgentræner for håndbold. Morgentræning i håndbold foregår i Roskilde Kongres- og Idrætscenter, Møllehusvej 15.

    Hos håndbold starter morgentræning med skadesforebyggende fysisk træning inspireret af Mats Mejdevi, som det svenske fodboldlandshold ligeså bruger. Ved at kombinere god klubtræning med morgentræningen, har talenterne nogle unikke muligheder for at udvikle sig.

    For fodboldlinjen er samarbejdsklubben FC Roskilde. Cheftræner, Per H. Jensen, er morgentræner for fodbold. Morgentræningen i fodbold foregår i Roskilde Idrætspark, Rådmandshaven 10.

  • Linjen med fysisk træning i din egen sport

    Den fysiske træning foregår i Fysiocenter Roskilde på Københavnsvej 170. Fysioterapeut Jeppe Nielsen er morgentræner for den fysiske basislinje i talentklasserne.

    Træningen er meget individuel alt afhængig af hvilken sportsgren, du dyrker. Derfor findes der ikke én fast skabelon, som alle kan følge!

    F.eks. har en håndboldspiller behov for at dyrke en anden form for styrketræning end en danser, og danseren har et andet behov for smidighed end en håndboldspiller. Men fælles for alle er, at uanset hvilken type sport, du dyrker, er det vigtigt, at det gøres på en sikker måde, så du undgår skader og får det optimale ud af træningen, så vi kan se endnu bedre resultater i din sportsgren.

    Sådan tilrettelægges træningsprogrammer

    Roskilde Fysiocenter gør meget ud af at give jer nye elever i 7.T. en bred berøring og forståelse af træningen, før I får tilrettelagt hver sit personlige program.

    Det betyder i praksis, at du får et bredt træningsprogram, der lægger fokus på udholdenhed, styrke, stabilitet og smidighed tillige med dine klassekammerater, i den uge du starter. Det program danner basis for dit videre træningsforløb. Fysioterapeut, Jeppe Nielsen, vil i løbet af de første måneder bruge 1-1½ timer på skift på hver elev for at gøre basisprogrammet meget mere personligt, alt afhængig af din sportsgren, din erfaring og din vilje til at træne og få det maksimale udbytte af din tid i centret.

    Som elev, vil du have mange gode folk omkring dig, som til hver en tid vil hjælpe dig og støtte dig – klassekammerater, din familie, trænere, venner osv.. Husk altid at der i sidste ende kun er én person, der kan lave træning, og derfor lægger morgentræneren stor vægt på at hjælpe dig til at træne selvstændigt, med omtanke og med disciplin.

    Da størstedelen af din træning i Fysiocenter Roskilde er meget personlig og bliver stadig mere specifik jo ældre du bliver, samles alle i perioder og laver fælles træning for at udfordre jer med andre ting, end I er vant til. Det kan være spinning, rytmisk gymnastik, crossfit, yoga, dans eller lignende. Det er med til at skabe mere helstøbte sportudøvere, som også vil gavne dig i netop din sportsgren. Desuden er det sjovt med disse afbræk fra den fast træning og godt at blive udfordret lidt af 8. og 9. klasserne. Visse ting vil du have let ved, og andre ting må du kæmpe mere med, og det hele er vigtige dele af din sportsmæssige udvikling.

Senest opdateret

05.03.2015