Prioriterede og lokalt prioriterede sportsgrene

På denne side kan du læse om de idrætsgrene, der er prioriterede i samarbejdet med Roskilde Kommune og Team Danmark

Prioriterede og lokalt prioriterede sportsgrene

Samarbejdet skal udvikle og styrke udvalgte sportsgrene i Roskilde Kommune og det er de følgende klubber, som arbejder sammen med kommunen om dette:

Prioriterede sportsgrene

• BMX (Roskilde BMX)
  • Bordtennis (Roskilde Bordtennis BTK 61)
  • Cykelsport (Roskilde Cykle Ring)
  • Fodbold (Roskilde Boldklub)
  • Håndbold (Roskilde Håndbold)
  • Roning (Roskilde Roklub)

Lokalt prioriterede sportsgrene

• Roskilde Pigefodbold
  • Roskilde TeamGym
  • Roskilde Tennisklub

Specialforbundene har godkendt de prioriterede og lokalt prioriterede sportsgrene i Team Danmark Elitekommunerne i landet, og de prioriterede klubber i kommunerne er en del af specialforbundenes samlede talentudviklingsstrategi.

Der er fokus på at højne niveauet for uddannelse af trænere i klubberne og udvikle talentmiljøet i samarbejde med specialforbund, herunder styrke formidlingen af ekspertviden indenfor fysisk træning, ernæring, idrætspsykologi og idrætsmedicin.

Team Danmark stiller ekspertbistand til rådighed til dette.

De ovennævnte klubber har hver et medlem i Roskilde Kommunes Elite- og Talentråd.